Kullanıcı grupları ve izinler

Gamepedia Yardım Viki sitesinden
(Kullanıcı hakları sayfasından yönlendirildi)
Şuraya atla: kullan, ara
NOT:
Prof hydra.svg Bu sayfa, kullanıcı grupları ve izinlerin teknik bir açıklamasını içerir. Kullanıcı haklarının açık İngilizce açıklaması için Roller bölümüne bakın.

İzinlerin farklı vikiler üzerinde ayarlanma şekli değişebilir, ancak varsayılan MediaWiki yüklemesinin birkaç farklı izni vardır. En önemlisi sysop ve bürokrat izinleridir ve burada Gamepedia'da Wiki Guardian adında ek bir izin grubumuz var. Bürokratlar (ve Global Bürokratlar gibi eşdeğer kullanıcı grupları), diğer kullanıcılara hak atayabilecek tek kullanıcı grubudur.

İzinler listesi kullanıcı grubunun sahip olduğu her bir yeteneği bozar. Grupların tam listesi için Kullanıcı grupları sayfasına bakın.

Yazılım güvenliği - İzin yok[düzenle | kaynağı değiştir]

Vikiler genellikle serbestçe ve açık bir şekilde düzenlenecek şekilde ayarlanmıştır. Bu, herkesin hesabı bile olmadan sayfaları sık sık düzenleyebileceği anlamına gelir. Bu sadece vikiler bir çeşit "yumuşak güvenlik" sunduğundan mümkündür. Düzenlemeleri veya değişiklikleri izlemeyi ve bir sayfanın eski bir sürümünü almak için bunları geri döndürmeyi (veya geri almayı) çok kolay hale getirerek, bir vikinin çok kısıtlayıcı olması gerekmez.

Hiçbir izin yok. Herkes bir hizmetlidir. Düzenleme iznine ihtiyacınız yok ve "cesur olun", devam edin ve düzenleyin!

...en azından teori budur. Uygulamada, kötü niyetli editörler vardır ve bu nedenle MediaWiki yazılımı izinlerle ilgili birçok seçenek sunar.

Temel haklar[düzenle | kaynağı değiştir]

Oturum açmış olsun ya da olmasın, bir Gamepedia vikiye göz atan veya düzenleyen herkesin sahip olduğu hakların listesidir:

Kullanıcı hakları

  • Kendi izleme listeni düzenle. Not, bazı eylemler bu yetki olmadan da sayfa ekleyebilir. (editmywatchlist)
  • Kendi izleme listeni gör (viewmywatchlist)
  • Kendi kullanıcı CSS dosyaları düzenle (editmyusercss)
  • Kendi kullanıcı JavaScript dosyalarını düzenle (editmyuserjs)
  • Kendi özel bilgilerini değiştir (e-posta adresi, gerçek isim vb.) (editmyprivateinfo)
  • Kendi özel bilgilerini görüntüle (e-posta adresi, gerçek isim vb.) (viewmyprivateinfo)
  • Sayfa oluştur (tartışma sayfası olmayan) (createpage)
  • Sayfaları düzenle (edit)
  • Sayfaları oku (read)
  • Tartışma sayfaları oluştur (createtalk)
  • Tercihlerini düzenle (editmyoptions)
  • View "Düzenle" tab for pages editable by form (viewedittab)
  • Yazma API'sini kullan (writeapi)
  • Yeni kullanıcı hesapları yarat (createaccount)
  • ⧼right-comment⧽ (comment)
  • ⧼right-geocode⧽ (geocode)

Kayıtlı kullanıcılar[düzenle | kaynağı değiştir]

Kayıtlı kullanıcılar, bir hesaba giriş yapmayan kullanıcıların sahip olmadığı çeşitli haklara sahiptir. Bunlar arasında sayfaların taşınması ve dosyaların yüklenmesi bulunur. Kayıtlı kullanıcı haklarının tam listesi aşağıdadır:

Kullanıcı hakları

  • Create new semantic classes (createclass)
  • Değişikliklerini küçük olarak kaydet (minoredit)
  • Değişiklikleriyle beraber etiketleri uygula (applychangetags)
  • Diğer kullanıcılara e-posta gönder (sendemail)
  • Dosya yükle (upload)
  • Dosyaları taşı (movefile)
  • Doğrulama yapmadan bir sayfa için site belleğini temizle (purge)
  • Edit multiple pages using a spreadsheet (multipageedit)
  • Kategori sayfaları taşı (move-categorypages)
  • Kendi kullanıcı JSON dosyalarını düzenle (editmyuserjson)
  • Kök kullanıcı sayfalarını taşı (move-rootuserpages)
  • May claim the wiki to become a wiki guardian (claim_wiki)
  • Mevcut dosyaların üstüne yaz (reupload)
  • Paylaşılan ortam deposundaki dosyaları yerel olarak geçersiz kıl (reupload-shared)
  • Reklam kara listesini gör (spamblacklistlog)
  • Sayfaları altsayfalarıyla beraber taşı (move-subpages)
  • Sayfaları düzenle (edit)
  • Sayfaları oku (read)
  • Sayfaları taşı (move)
  • Sayfanın içerik modelini düzenle (editcontentmodel)
  • Tekil sürümler ve günlük kayıtlarına rastgele etiket ekleme veya çıkarma (changetags)
  • Tor çıkış nodlarının otomatik engelini atla (torunblocked)
  • Yazma API'sini kullan (writeapi)

Varsayılan olmayan uzantılardan

WebChat

  • ⧼right-webchat⧽ (webchat)

Kayıt olduktan sonra, kullanıcılar örtük otomatik onaylı kullanıcı grubuna eklenecektir. Bu kullanıcı grubunun üyeleri yarı korumalı sayfaları düzenleyebilir, spriteları düzenleyebilir, sayfalara harici bağlantılar eklerken CAPTCHA'yı atlayabilir, sayfaları yeniden yönlendirme yapmadan taşıyabilir ve IP tabanlı hız sınırlarından etkilenmez.

Hizmetliler ve Viki Muhafızları[düzenle | kaynağı değiştir]

Varsayılan olarak, MediaWiki Administrators (geçmişte 'sysops' olarak bilinir ve yine de kod tabanında bu adla adlandırılır) adlı bir grup güvenilir kullanıcıya ekstra işlevsellik sağlar. Burada Gamepedia'da Viki Guardians olarak bilinen başka bir grup viki yöneticimiz var. Rollerinin çoğu, bir viki topluluğunun normal kullanıcıları tarafından büyük ölçüde fark edilmemelidir. Herkes sayfaları düzenlemeye ve hatta vikinin sert bir şekilde yeniden düzenlenmesine katılabilir. Bir Hizmetlinin veya Viki Muhafızın ekstra yetkileri, anlaşmazlıkların çözümü, büyük bakım sorunları ve tekrarlanan vandalizmin önlenmesinde kullanılmak üzere tasarlanmıştır.

Hizmetliler ve Viki Muhafızları kimlerdir?[düzenle | kaynağı değiştir]

Hizmetlilerin bu vikide burada kim olduğunu ve açılır listeden Hizmetlileri bulabilirsiniz.

Viki Muhafızların bu vikide kimlerin olduğunu öğrenebilirsiniz burada ve açılır listeden Viki Muhafızı seçerek bulabilirsiniz.

Hizmetli veya Viki Muhafızı ne yapabilir?[düzenle | kaynağı değiştir]

Kullanabildikleri birkaç ekstra özellik vardır, tam izin listesine bakın. Anahtar olanlar aşağıdaki gibidir:

Sayfaları koruma ve korumayı kaldırma ve korumalı sayfaları düzenleme
Bir sayfayı 'korumak' normal kullanıcıların sayfayı düzenlemesini önler. Belirli bir sayfanın korunmasının birkaç nedeni vardır. Daha fazla bilgi için Korumalı sayfalar sayfasına bakın.
Sayfaları silme ve silme
Bir sayfa, normal kullanıcılar için artık kullanılamayacak şekilde (sayfa geçmişlerinde bile) yarı kalıcı olarak silinebilir. Normal kullanıcılar sayfaları silemez. Daha fazla bilgi için Silme ve silmeyi geri alma sayfasına bakın.
Bir kullanıcıyı veya IP adresini engelleme ve engellemeyi kaldırma
Kullanıcılar vikiden engellenebilir. Bu, kalıcı vandalları uzak tutmanın yararlı bir yoludur. Kullanıcılar, kayıtlı kullanıcı adları veya IP adresleri ile tanımlanır ve kendilerine "yavaşlama" süresi vermek için kalıcı veya geçici olarak engellenebilir. Daha fazla bilgi için Kullanıcıları engelleme sayfasına bakın.
Devriye ve kontrolsüz düzenlemelerin işaretini görmek
Bu, vikinin her düzenlemesinin güvenilir bir kullanıcı tarafından kontrol edildiğinden emin olmak için diğer hizmetlilere koordinasyon sağlamanın bir yoludur. Daha fazla bilgi için Devriye edilen düzenlemeler sayfasına bakın.
MediaWiki ad alanını düzenleyin
Arayüzleşme, dil mesajlarını düzenleme için MediaWiki ad alanını düzenleme yeteneği.

Bürokratlar[düzenle | kaynağı değiştir]

Varsayılan MediaWiki kurulumu içindeki diğer bir izin düzeyi "bürokrat" grubudur. Tarihsel olarak, herhangi bir vikinin kurucusuna genel olarak Bürokrat hakları verildi, ancak burada Gamepedia'da bu gözetim rolünü çoğunlukla üstlendik. Bürokrat pozisyonlar, Viki Yöneticileri tarafından yöneticilere vaka bazında verilebilir ve dikkate alınması gereken önkoşullar, yönetici güvenilirliği ve diğer yöneticilerin fikir birliği gösterilmesidir.

Bir bürokratın yapabileceği en önemli şey, Hizmetliler ve Viki Muhafızların yapamayacağı, kullanıcıları Hizmetli olmaya teşvik etmek ve onları normal kullanıcılara indirmektir. Ayrıca, kullanıcıların bürokrat, oto devriye, botlar veya diğer haklar olmalarını (ve onlardan indirgeme) teşvik edebilirler (bir sonraki bölüme bakın). Bürokratlar, kullanıcı haklarını değiştirmenin yanı sıra, revizyonları halktan da gizleyebilir (RevisionDelete sayfasına bakın).

İzin atama[düzenle | kaynağı değiştir]

"İzin atama", viki yazılımında kullanıcının ek haklarını vermek veya iptal etmek anlamına gelir. Bu, kullanıcı hakları sayfasına gidip belirli hakları olan bir "gruba" kullanıcı ekleyerek veya bu gruptan kaldırarak yapılabilir. Bu işlemin özel izin gerektirdiğini unutmayın! Genellikle yalnızca Gamepedia Personeli hak atamak için gerekli izne sahiptir, ancak vikinin bürokratları varsa, izinler de atayabilirler.

Kullanıcıları hizmetlilere ve bürokratlara tanıtmak[düzenle | kaynağı değiştir]

Özel:KullanıcıHakları kullanarak kullanıcı hakları atama

Kullanıcı hakları özel sayfası (erişiminiz varsa) kullanıcının hangi gruplarda olduğunu belirlemenize olanak tanır. Ortak bir görev, kullanıcıyı 'sysop' grubuna koymaktır. kullanıcı, sayfaları silme ve kullanıcıları engelleme gibi çeşitli ek haklara sahiptir (daha fazla bilgi için yukarıdaki bu bölüme bakın).

Açıkçası bir kullanıcıya bu tür haklar vermek, hem kötü niyetli olmama hem de viki yazılımını kullanma ve viki topluluğuyla ilgilenme konusunda yeterli yetkinliğe sahip biri olarak kullanıcıya güven anlamına gelir. Hizmetliler olmayı umanlar bu sayfayı dikkatlice okumalıdır. Bununla birlikte, bir sysop kullanıcısının eylemlerinin diğer sysop kullanıcıları tarafından (neredeyse) tamamen geri çevrilebilir olduğu ve bu nedenle aşağıdakileri yapmak için bu ekstra izinleri birkaç kullanıcıya vermek iyi bir fikir olabilir:

  • Vandallerin engellenmesi ve sayfaların silinmesi gibi günlük sysop işlemlerinin iş yükünü yaygınlaştırın.
  • İşleri daha demokratik hale getirin ve toplumu yöneten tek bir diktatörün algısını azaltın.
  • Yetkili kullanıcılara viki yeniden düzenleme ile ilerleme kaydetmek için ihtiyaç duydukları gücü verin.

Süreçler[düzenle | kaynağı değiştir]

Çok sayıda sisteminiz varsa, eylemlerini yöneten belgelenmiş işlemlere ihtiyacınız olabilir. Örneğin. sayfa korumasız bırakılınca ne zaman korunmalıdır? Kimin hizmetli olacağına ve kimin hizmetli haklarının iptal edilmesi gerektiğine karar vermek için belgelenmiş bir prosedüre ihtiyacınız olan noktaya bile ulaşabilirsiniz. Tüm bunları yönetmek için, birkaç kullanıcıyı 'Bürokrat' grubuna (en güvenilir kullanıcılarınızdan daha az sayıda) tanıtmak ve sistemlerin yükseltmesi/indirilmesini yöneten iş yükünü yaymak isteyebilirsiniz. Bazı büyük vikilerde, kullanıcılar ekstra izin verilmeden önce diğer kullanıcılar tarafından oylanır ve sistem yöneticilerinin hakları, suistimal suçlamalarını araştıran bir komite tarafından iptal edilir. Bu tür süreçlerin en büyük viki topluluklarından başka bir şey için gerekli olması olası değildir.

Diğer izinler[düzenle | kaynağı değiştir]

Oto devriye
Oto devriye kullanıcı grubundaki kullanıcılar, otomatik olarak devriye olarak düzenlemelerini işaretler, böylece yöneticiler bunları manüel olarak devriye etmek zorunda kalmazlar. Bu kullanıcı grubu genellikle yapıcı editörler olarak bilinen toplumun güvenilir üyelerine verilir. Varsayılan olarak, tüm yöneticiler bu kullanıcı grubuna yalnızca bürokratlar değil, kullanıcı ekleyebilir.
Botlar
Botlar, varsayılan olarak son değişikliklerde düzenlemelerin görünmediği otomatik görevler için kullanılan hesaplardır. Düzenlemeleri, ilgili filtreler değiştirilerek gösterilebilir.
Gamepedia Personeli
Gamepedia Personeli kullanıcı grubu yalnızca Curse personeli ve Viki Yöneticileri içindir.
Küresel bot
Küresel bot kullanıcı grubu sadece Curse personeli ve Viki Yöneticileri bot hesapları içindir. Bot kullanıcı grubuna benzer, ancak Curse izinleri dahil.
Denetçi
Denetçi hakkı sadece Gamepedia personeline verilmelidir. Kullanıcının, bloklardan kaçınıp kaçınmadığını veya başka nedenlerle birden fazla hesap kullanıp kullanmadığını kontrol etmek için belirli bir kullanıcı adının IP günlüklerini görüntülemesine olanak tanır.
Widget editörü
Widget düzenleyicisi kullanıcı hakkı Widgets uzantısından eklenir. Kullanıcının bu ad alanındaki widget'ları düzenlemesine izin verir.

Ayrıca bakınız[düzenle | kaynağı değiştir]